Вплив моральної атмосфери і психологічного клімату батьків на формування особистості дитини
«... Людина не може бути вихована
безпосереднім впливом однієї особи,
якими б якостями ця особа не володіла»
безпосереднім впливом однієї особи,
якими б якостями ця особа не володіла»
(А. Макаренко)
![]() | Віки та епохи люди ламали голови над таємницями становлення особистості, дивом зростання паростків «я» під нестерпною спекою впливів, моделей, чітко визначених «шляхів виховання» та «способів становлення». У свій час Гельвецій говорив, що люди не народжуються, а стають тими, ким вони є, маючи на увазі величезну роль виховання в процесі становлення особистості. Пригадується також і давньокитайська притча про господаря, який сумував, що сходи на його полі не ростуть, і заходився витягувати їх руками. Так, на його думку, він допомагав їм рости. А сходи врешті зів'яли. |
Щось схоже може трапитися і з нашим занадто нетерплячим пориванням «досягти мети виховання», «виліпити особистість» за образом і подобою своїх уявлень, забуваючи про їх власну природу і час для проростання, становлення, розквіту і усвідомлення.
Тому сьогодні ми поговоримо про вплив моральної атмосфери і психологічного клімату батьків на формування особистості дитини.
Наші діти - це наша старість. Правильне виховання - це наша щаслива старість, а погане виховання – це наше майбутнє горе, наша провина перед іншими, перед країною. Не думайте, що виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте, навчаєте її, або ж наказуєте. Ні! Ви виховуєте постійно, навіть тоді, коли вас нема вдома. Адже, як ви одягаєтесь, як розмовляєте з іншими людьми, що говорите про інших, як і з чого радієте чи сумуєте, як ведете себе з друзями чи ворогами... – все це має для дитини велике значення.
Запитання для обговорення.
1. Яку роль відіграє особистий приклад батьків у формуванні моральних підвалин дітей? Наведіть приклади з особистої практики.
2. Що заважає у досягненні позитивного результату у вихованні дітей?
3. У чому, на вашу думку, полягає моральне виховання дитини в сім'ї?
4. Що, на ваш погляд, краще виховує: довір'я чи суворий контроль? Підкріпіть відповідь прикладами з життя.
5. Чи помічаєте ви ознаки егоїзму у власних дітей? Яких заходів вживаєте для їх викорінення?
6. Які шляхи та засоби виховання дітей ви запропонували б? Як виховати у дітей доброту, людяність, співпереживання?
7. Що спричиняє до появи у дітей неуважності, байдужості, черствості, егоїзму? Як цьому запобігти?
8. Чим ви керуєтесь у вихованні дітей: почуттям чи розумом?
9. Як ви привчаєте дітей до систематичної побутової праці?
10. Як застосовуєте методи заохочення і покарання в стимулюванні навчання дітей?
11. Чи існує у вашій сім'ї практика покарання? Наскільки вона ефективна?
12. Скільки часу сидить ваша дитина біля телевізора, які передачі дивиться?
Педагогічні задачі і завдання.
1. Якось на пустищі біля збудованої недавно крамниці підлітки гралися в «ножика». Хто програє, повинен їсти землю. Хлопчик, який опинився у такій ситуації, відмовився виконати умови гри. Тоді інші старші хлопці зв'язали його, набили рот землею і залишили одного, Надворі швидко стемніло, пішов дощ, стало холодно, але ніхто з хлопців не з'явився на допомогу. Зовсім випадково дорослі чоловіки, які поверталися додому, почули стогін і принесли змученого хлопчика додому.
Які причини такої жорстокої поведінки підлітків?
Які саме недоліки сімейного виховання виявилися в цій ситуації? Подумайте, чи здатні ваші діти на жорстокість?
2. Розмова двох хлопчаків:
‑ Ач, п'яний іде!
‑ Що ж, що п'яний! Подумаєш!..
‑ Але й недобре! Ганьба це.
‑ Це чому ж? Виростеш великим, сам будеш пити вино... Усі дорослі п'ють. Тато каже: «Який же чоловік вина не п'є?!»
Як ви здійснюєте антиалкогольне виховання дітей у сім'ї?
3. Син прийшов зі школи. «Мамо, – радісно кричить він, – я дванадцятку одержав! А Андрійко двійку. Ми йому допомагати будемо. Я також буду».
Ганна Миколаївна сказала: «От ще помічник знайшовся. Будеш іншим допомагати — сам відстанеш. Ти краще старайся, синочку. Першим у класі будеш».
Що в поведінці матері було неправильним?
Які риси характеру розвиває мати в сина?
Що б ви сказали дитині в аналогічній ситуації?
4. «Не докладу, що робити з сином. Він обманює на кожному кроці.
Я можу простити будь-який вчинок, будь-яку витівку, але мені нестерпно боляче усвідомлювати, що брехня стає другою натурою хлопця. У горах кажуть: маленький камінець породжує лавину. Ось так і брехня. Від нечесності ‑ до постійного обману, від великої брехні ‑ до злочину. Це нерідко закономірний шлях. Але я не хочу, щоб мій син став злочинцем. Що ж робити? Як відвернути його обман?»
Що б ви порадили авторці листа?
Назвіть причини, які, на вашу думку, можуть спричинити нечесність підлітка.
Проаналізуйте свою поведінку: чи завжди ви щирі з дітьми? Чи довіряєте їм? А вони вам?
5. «...З самого дитинства мама не довіряла мені роботу. Що б я не робила, вона переробляла потім. Навіть зараз (мені вже 22 роки), вона не довіряє мені самій прати, каже, що я не зможу і тільки зламаю машинку.
Я зовсім не пристосована до життя, росту, ніби парникова рослина, майже нічого не вмію робити. І ви не думайте, що я єдина в сім'ї, нас четверо дівчат, просто я «молодшенька».
Чи існують відмінності щодо виховання старших і молодших дітей?
Проаналізуйте своє ставлення в сім'ї до старших і молодших дітей.
Висловіть свої враження щодо цього листа.
6. «Не прийняли? Так тобі і треба. Балерина! Це з твоєю осанкою, фігурою. Шити краще вчися,» ‑ з неприхованим задоволенням вичитує мати доньку, яка повернулася після невдалої спроби вступити до балетної студії.
Чи правильно реагує на невдачу доньки мати?
Чи може мати розраховувати на співчуття доньки, якщо в неї трапиться неприємність на роботі?
Як повелися б ви, якби у вас у сім'ї склалася подібна ситуація?
Поради батькам
- Перше й безумовне правило – ніякого насилля! Тілесні покарання неприпустимі!
- Поважайте гідність дитини.
- Подавайте добрі приклади!
- Використовуйте кожну вільну хвилину для бесіди з дитиною.
- Пам'ятайте, що основні співбесідники для дитини в сім'ї — мама, тато, бабуся або дідусь.
- Доручайте старшим дітям якомога більше розмовляти з дитиною у вільний час.
- Не забувайте дослівно вживати прислів'я, загадувати загадки.
- Стимулюйте дитину згадувати окремі рядки окремих віршів, розповідей...
- Кожне незрозуміле слово обов'язково поясніть дитині.
- Використовуйте словник.
19 заповідей Марії Монтессорі для батьків
![]() |
Вважається, що всього чотири педагоги ХХ століття зробили революцію у вихованні. Це американець Джон Дьюї, німець Георг Кершенштейнер, італійка Марія Монтессорі і радянський педагог Антон Макаренко
|
Марія Монтессорі сформулювала короткі заповіді-нагадування для батьків. Вони прості, але якщо вдуматися в кожну з них - це багатотомна мудрість в декількох словах.
І якщо хоча б раз на рік перечитувати цей список, і тоді взаємини з дітьми можуть вийти на якісно новий рівень, а дитина виросте більш розвиненою і гармонійною особистістю.
1. Дітей вчить те, що їх оточує.
2. Якщо дитину часто критикують - вона вчиться засуджувати.
3. Якщо дитину часто хвалять - вона вчиться оцінювати.
4. Якщо дитині демонструють ворожість - вона вчиться битися.
5. Якщо з дитиною чесні - вона вчиться справедливості.
6. Якщо дитину часто висміюють - вона вчиться бути боязкою.
7. Якщо дитина живе з почуттям безпеки - вона вчиться вірити.
8. Якщо дитину часто ганьблять - вона вчиться відчувати себе винуватою.
9. Якщо дитину часто схвалюють - вона вчиться добре до себе ставитися.
10. Якщо до дитини часто бувають поблажливі - вона вчиться бути терплячою.
11. Якщо дитину часто підбадьорюють - вона набуває впевненість у собі.
12. Якщо дитина живе в атмосфері дружби і відчуває себе необхідною - вона вчиться знаходити в цьому світі любов.
13. Не кажіть погано про дитину - ні при ній, ні без неї.
14. Концентруйтесь на розвитку хорошого в дитині, так що в підсумку поганому не залишатиметься місця.
15. Завжди прислухайтеся і відповідайте дитині, яка звертається до вас.
16. Поважайте дитину, яка зробила помилку і зможе зараз або трохи пізніше виправити її.
17. Будьте готові допомогти дитині, яка знаходиться в пошуку, і бути непомітним для тієї дитини, яка вже все знайшла.
18. Допомагайте дитині освоювати неосвоєне раніше. Робіть це, наповнюючи навколишній світ турботою, стриманістю, тишею і любов`ю.
19. У поводженні з дитиною завжди дотримуйтеся кращих манер - пропонуйте їй краще, що є у вас самих.
Комментариев нет:
Отправить комментарий